Tábor


Žánr: Symfonická báseň
Datum vzniku: dokončeno 13.12.1878
První provedení: 4.1.1880 v Praze
Číslo v Berkovcově katalogu: 1:112
1. vydání / krit. edice: Praha: František Augustin Urbánek 1880 (čtyřruční klavírní výtah – Bedřich Smetana), 1892 (partitura, hlasy), SVDBS XIV
Instrumentace: pikola, 2 flétny, 2 hoboje, 2 klarinety, 4 lesní rohy, 2 trubky, 3 pozouny, tuba, tympány, činely, smyčce
Délka: cca 13 minut



Účinkující v prvním provedení:

Orchestr českého divadla
Dirigent: Adolf Čech



Tábor, pátou báseň cyklu symfonických básní Má vlast, dokončil Smetana 13. prosince 1878 v Jabkenicích, po tříleté přestávce v komponování cyklu.

Tábor je hudebním obrazem husitství - výraz revoluční vůle, stálosti, vytrvalosti a tvrdošíjné neústupnosti táboritů, nikoli hudební popis jednotlivých husitských bitev, což zdůrazňuje i Smetana ve svém nástinu obsahu Mé vlasti.
Hlavním hudebním motivem, který prostupuje celou skladbou, je husitský chorál "Kdož jste boží bojovníci", nejvýznamnější bojová píseň a symbol táboritů. Chorál je rozčleněn na tři části: První, spojená se slovy "Kdož jste boží bojovníci a zákona jeho", představuje (zvláště v úvodu rytmicky tvrdým taktem) výzvu k boji. Druhá část s náboženským motivem "Prostež od Boha pomoci a doufejte v něho" zní pak kontrastně varhanním zvukem dřevěných dechových nástrojů jen jako citát a není dále rozvíjena. Ze třetí části znázorňující sílu táborské víry "že konečně s ním vždycky zvítězíte" vyrůstá pak velkolepé hudební ztvárnění Tábora jako neporazitelné revoluční bašty.

Smetanův výklad:
„Motto: "Kdož jste boží bojovníci!" Z této velebné písně pozůstává celá stavba skladby. V sídle hlavním – v Táboře – zazněl tento zpěv zajisté nejmohutněji a nejčastěji. Skladba líčí též pevnou vůli, vítězné boje, stálost a vytrvalost a tvrdošíjnou neústupnost, kterou skladba též končí. Do detailů se nedá rozdrobit, nýbrž zahrne všeobecně slávu a chválu husitských bojů, a nezlomnost povahy husitův.“


Smetanova partitura Tábora

Smetanova partitura Tábora




počítadlo.abz.cz