Blaník


Žánr: Symfonická báseň
Datum vzniku: dokončeno 9.3.1879
První provedení: 4.1.1880 v Praze
Číslo v Berkovcově katalogu: 1:112
1. vydání / krit. edice: Praha: František Augustin Urbánek 1880 (čtyřruční klavírní výtah – Bedřich Smetana), 1894 (partitura, hlasy), SVDBS XIV
Instrumentace: pikola, 2 flétny, 2 hoboje, 2 klarinety, 4 lesní rohy, 2 trubky, 3 pozouny, tuba, tympány, triangl, činely, smyčce
Délka: cca 14 minut



Účinkující v prvním provedení:

Orchestr českého divadla
Dirigent: Adolf Čech



Blaník, šestá a závěrečná symfonická báseň cyklu Má vlast, byla dokončena 9. března 1879. V této básni vrcholí myšlenka cyklu spojením husitských idejí s vizí české národní budoucnosti.

Začátek Blaníku navazuje přímo na poslední takty Tábora (Smetana si i přál hrát tyto dvě skladby bez přerušení) citací husitského chorálu. Ten pak přechází v pochodový rytmus zástupů jakoby zpodobňující zachmuřenou vzpomínku na husitskou dobu. Poté se přeneseme z minulosti do živé přítomnosti v idylické pastorální scéně, znázorňující sladce rozezpívanou krajinu kolem hory Blaník. Následně se kontrastně k této lyrické epizodě rozezní dramatická část ukazující na příchod těžkých bojů. Podle dávné víry lidu se pak v okamžiku nejtěžších bojů otevře hora Blaník a z ní vyjde na pomoc vojsko (Smetana se zde přiklonil ke starší verzi legendy, kde v Blaníku spí husité, nikoli k novější podobě, ve které je sem umístěno vojsko svatováclavské). Jako osvobozující signál zazní do nejhorších krvavých zápasů husitský chorál ("že konečně s ním vždycky zvítězíte"). Z něj se postupně rozrůstá pochod, který symbolizuje nastupující zástupy, které jsou jednotnou myšlenkou spojeny v neporazitelný šik. Tento mocný dav se několikrát na okamžik zastaví a zamyslí se nad představou budoucích časů, ale zase se dá vždy znovu do pohybu a pochod naroste do monumentální podoby. Na vrcholu se spojuje s motivem Vyšehradu jako symbolem české slávy a slavnostní fanfáry v závěru skladby dovršují představu prorockého vidění budoucnosti.

Smetanův výklad:
„Jest pokračováním předešlé skladby: Tábor. Po přemožení reků husitských, skryli se tito v Blaníku a čekají v těžkém spánku na okamžik, kde vlasti mají přijít na pomoc. Tedy ty samé motivy jako v Táboře, sloužejí v Blaníku za podklad stavby: 'Kdož jste boží bojovníci'. Na podkladě této melodie (tohoto husitského principu) se vyvine vzkříšení národa českého, budoucí štěstí a sláva!, kterým vítězným hymnusem v podobě pochodu skončí skladba a tak celá řada symfonických básní „Vlasť“. Co malé intermezzo zazní v této skladbě též kratinká idyla; kresba polohy Blaníku, malý pastucha si huláká a hraje a ozvěna mu odpovídá.“



počítadlo.abz.cz