Kvartet je řazen k nejgeniálnějším dílům světové komorní hudby.
Hudební styl
Jedná se (ve světovém kontextu v té době netypicky) o dílo programní.
První věta – Allegro vivo appassionato
Tato věta má představovat volání osudu do života, náklonnost k umění i k romantice a velké toužení, ale už i předzvěst tragiky Smetanova ohluchnutí. Věta začíná tvrdým úvodním akordem a po houslích, které rychlým střídáním dvou tónů znázorňují neúprosné plynutí času, se objevuje v hlasu violy „volání osudu“. Hlas violy je poté přerušen tvrdým akordem všech nástrojů. Následná hudba pak působí dojmem zápasu – jedná se o zobrazení uměleckého a životního postoje. Věta je v podstatě v sonátové formě.
Druhá věta - Quasi polka
Skladatelova vzpomínka na veselé mládí, především na zálibu v tanci. Věta je v trojdílné formě scherzové.
Třetí věta - Largo sostenuto
Tato věta je vzpomínkou na skladatelovu první ženu Kateřinu. Hudba je plná něhy a lásky, ale i tesknoty a žalu nad tragickým předčasným odchodem milované bytosti. Na formu věty lze nahlížet jako na sonátovou nebo jako na kombinaci sonátové a rondové.
Čtvrtá věta - Vivace. Meno presto
Věta navazuje myšlenkovým obsahem na větu první, skladatel se zde vyznává již jako zralý umělec. Začíná velmi optimisticky, pak náhle přichází akord nepatřící do základní tóniny věty, následuje dlouhá pomlka a pak se nad tremolem druhých houslí a violy ozve až nepříjemný hvizd čtyřčárkovaného e (symbol počátku Smetanova ohluchnutí). Po této prudké změně následuje ještě několik taktů s retrospektivním pohledem do autorova života a tím kvartet smírně končí. Věta je opět sonátová.
Osudy díla
Smyčcový kvartet "Z mého života" nebyl zpočátku příliš uznáván. Byly udávány důvody, že je příliš obtížný a má spíše symfonický charakter (problémem byly zřejmě např. nesnadně hratelné souzvuky ve 2. větě). Nakonec však 29. března 1879 došlo v Konviktu k prvnímu veřejnému provedení (už v roce 1878 proběhla soukromá premiéra, na violu hrál tehdy Antonín Dvořák). Brzy prorazilo dílo i do ciziny a jeho sláva rostla; u nás se o prosazení díla zasloužilo zvláště České kvarteto.