Trio g moll, op. 15, pro klavír, housle a violoncello


Žánr: Klavírní trio
Datum vzniku: 1855, revize 1857
První provedení: 3.12.1855 v Praze
Číslo v Berkovcově katalogu: 1:64
1. vydání / krit. edice: Hamburk, Hugo Pohle 1880 (op. 15), SVDBS XV, s. 3–70
Instrumentace: klavír, housle, violoncello
Délka: cca 30 minut



Účinkující v prvním provedení:

Bedřich Smetana - klavír
Otto Königslöwe - housle
Julius Goltermann - violoncello



Smutným podnětem ke kompozici Tria g moll byla předčasná smrt Smetanovy dcery Bedřišky; skladatel se zřejmě chtěl prací alespoň částečně vymanit ze své bolesti.

Přes tyto okolnosti je ale trio po hudební stránce krásné, zní lahodně a u posluchače navozuje hluboký dojem. Po dvou lyrických větách jako když se ve třetí probudí život - jako by se skladatel rozhodl nezůstávat v trvalé depresi: chce oželet ztracenou bytost a pokračovat dál v životě a díle.

Skladba se však po svém prvním provedení v Konviktu 3. prosince 1855 přes svou vřelost a technickou dokonalost nedočkala u tehdejší pražské kritiky vlídného přijetí. Když ale dílo po roce slyšel Liszt, byl nadšen. Dodnes je Trio g moll velmi oblíbené u hráčů i u posluchačů nejen jako mistrovské dílo, ale také jako pomník lidské bolesti, hrdinsky překonané.


Smetanova partitura Tria g moll

Smetanova partitura Tria g moll




počítadlo.abz.cz