Valdštýnův tábor, op. 14


Žánr: Symfonická báseň
Datum vzniku: 1858 - 1859
První provedení: 5.1.1862 v Praze
Číslo v Berkovcově katalogu: 1:72
1. vydání / krit. edice: Berlín, N. Simrock 1896 (partitura, hlasy, čtyřruční klavírní výtah – Josef Klička), SVDBS IV, s. 71–161
Instrumentace: pikola, 2 flétny, 2 hoboje, 2 klarinety, 2 fagoty, 4 lesní rohy, 2 trubky, 3 pozouny, tuba, tympány, triangl, velký buben, činely, malý buben, smyčce
Délka: cca 15 minut



Účinkující v prvním provedení:

Orchestr Královského zemského německého divadla
Dirigent: Bedřich Smetana



Vznik díla
Symfonická báseň Valdštýnův tábor byla komponována během Smetanova pobytu ve Švédsku v letech 1858 – 1859. Valdštýnův tábor byl původně zamýšlen jako předehra k Schillerově trilogii o Albrechtovi z Valdštejna. Smetanova symfonická báseň nezachycuje ale z Schillerova dramatu téměř nic, její obsah je skladatelovou fantazií.

Hudební styl
Koncepce Valdštýnova tábora je obdobná jako v ostatních „švédských“ symfonických básních Richard III. a Hakon Jarl – symfonický obraz je samostatný a především hudební.
Skladba líčí podvečer, noc a ráno ve vojenském táboře. Nejobsáhlejší částí básně je zobrazení podvečera s bujným životem v táboře. Do tance vojáků (už zde snaha o český národní sloh) se ozvou pozouny a tuby, těžkopádně karikující předešlý taneční motiv - představují kapucína kárajícího vojáky za hříšný život. Odpovědí je mu však ještě větší hýření. Nakonec vojáci usnou a tábor hlídají stráže – trojitý kánon v pizzicatech smyčců, přerušovaný dechy, znázorňuje chůzi vojáků a jejich pozorné naslouchání. Následuje budíček v podobě fanfár čtyř trubek a skladbu zakončuje efektní pochodová scéna, kdy se vojáci vydávají na další cestu.
Po formální stránce se skladba podobá jakési jednověté symfonii.
Valdštýnův tábor umožňuje orchestru plně předvést své umění – jak celku, tak i jednotlivým hráčům (především žesťům).


počítadlo.abz.cz