Triumfální symfonie, op. 6


Žánr: Symfonie
Tónina: E dur
Datum vzniku: 1853 - 1854, revize 1881
První provedení: 26.2.1855 v Praze
Číslo v Berkovcově katalogu: 1:59
1. vydání / krit. edice: SVDBS XI
Instrumentace: pikola, 2 flétny, 2 hoboje, 2 klarinety, 2 fagoty, 4 lesní rohy, 2 trubky, 3 pozouny, tympány, triangl, velký buben, činely, malý buben, smyčce
Délka: cca 45 minut



Účinkující v prvním provedení:

Orchestr Stavovského divadla
Dirigent: Bedřich Smetana



Vznik díla
Triumfální symfonii E dur komponoval Smetana v letech 1853 – 1854. V rámci jeho tvorby se jedná o skladbu naprosto ojedinělou – je to pravá symfonie a u Smetany je takovýto útvar v klasické podobě vzácný. Symfonie byla psána u příležitosti sňatku císaře Františka Josefa I. s Alžbětou Bavorskou a nese věnování tomuto manželskému páru, na zásilku s věnováním však nedostal skladatel z Vídně nikdy odpověď a opis se dokonce ztratil.

Hudební styl
Symfonie stylově navazuje na obdobná díla své doby. Má klasickou čtyřvětou formu. Zvláštností skladby je použití Haydnovy melodie („Zachovej nám, Hospodine“), která se stala rakouskou hymnou; objevuje se ve všech větách s výjimkou scherza.

První věta – Allegro vivace
Haydnova myšlenka se ozve velmi tiše až v závěru provedení.

Druhá věta – Lento maestoso
Zde se tato myšlenka objeví výrazněji – v úvodu jen náznakem, pak v třídobém rytmu ve violách a violoncellech a dále v dalších nástrojích ve větším rozsahu; před závěrem zaslechneme už úplnou citaci melodie v celém orchestru.

Třetí věta – Allegro vivo (Scherzo)
Zde dojde k jakémusi hudebnímu rozradostnění; Haydnova melodie zde nezazní.

Finále – Allegro non troppo ma energico
Finále je koncipováno jako velká apoteóza, kdy celá rakouská hymna zazní ve zvuku celého orchestru.

Jinak ovšem Smetana pracuje s vlastními tématy samostatně a Haydnovu myšlenku mezi ně vkládá jako dekorativní a ideovou vsuvku.

Osudy díla
První provedení Triumfální symfonie se uskutečnilo 26. února 1855 v Konviktu pod osobním skladatelovým řízením.
Když naděje, které Smetana vkládal do nového panovníka ohledně jeho přístupu k Čechům, pohasly, skladatel své dílo v podstatě zavrhl a koncertně uváděl pouze Scherzo, které neobsahovalo citaci rakouské hymny. Na sklonku života v roce 1881 se ovšem k symfonii znovu vrátil a dílo mu přišlo i s odstupem let hodnotné, pouze provedl některé úpravy a škrty a v březnu 1882 skladbu nechal v této nové verzi (s novým názvem „Slavnostní symfonie“) provést. Symfonie si však ani poté nezískala nikdy velkou oblibu. Dodnes živé je právě pouze Scherzo, věty s Haydnovou melodií nepůsobí dnes už dost osobitě ve srovnání s pozdější Smetanovou tvorbou. Novější názory symfonii také vytýkají určitou hudební rozvláčnost, což je samozřejmé – jedná se o první Smetanovo dílo tohoto orchestrálního žánru.


počítadlo.abz.cz