Hudební styl
Symfonie stylově navazuje na obdobná díla své doby. Má klasickou čtyřvětou formu. Zvláštností skladby je použití Haydnovy melodie („Zachovej nám, Hospodine“), která se stala rakouskou hymnou; objevuje se ve všech větách s výjimkou scherza.
První věta – Allegro vivace
Haydnova myšlenka se ozve velmi tiše až v závěru provedení.
Druhá věta – Lento maestoso
Zde se tato myšlenka objeví výrazněji – v úvodu jen náznakem, pak v třídobém rytmu ve violách a violoncellech a dále v dalších nástrojích ve větším rozsahu; před závěrem zaslechneme už úplnou citaci melodie v celém orchestru.
Třetí věta – Allegro vivo (Scherzo)
Zde dojde k jakémusi hudebnímu rozradostnění; Haydnova melodie zde nezazní.
Finále – Allegro non troppo ma energico
Finále je koncipováno jako velká apoteóza, kdy celá rakouská hymna zazní ve zvuku celého orchestru.Jinak ovšem Smetana pracuje s vlastními tématy samostatně a Haydnovu myšlenku mezi ně vkládá jako dekorativní a ideovou vsuvku.
Osudy díla
První provedení Triumfální symfonie se uskutečnilo 26. února 1855 v Konviktu pod osobním skladatelovým řízením.Když naděje, které Smetana vkládal do nového panovníka ohledně jeho přístupu k Čechům, pohasly, skladatel své dílo v podstatě zavrhl a koncertně uváděl pouze Scherzo, které neobsahovalo citaci rakouské hymny. Na sklonku života v roce 1881 se ovšem k symfonii znovu vrátil a dílo mu přišlo i s odstupem let hodnotné, pouze provedl některé úpravy a škrty a v březnu 1882 skladbu nechal v této nové verzi (s novým názvem „Slavnostní symfonie“) provést. Symfonie si však ani poté nezískala nikdy velkou oblibu. Dodnes živé je právě pouze Scherzo, věty s Haydnovou melodií nepůsobí dnes už dost osobitě ve srovnání s pozdější Smetanovou tvorbou. Novější názory symfonii také vytýkají určitou hudební rozvláčnost, což je samozřejmé – jedná se o první Smetanovo dílo tohoto orchestrálního žánru.