České tance I a II, op. 21


Žánr: Klavírní skladba
Datum vzniku: 1877 (I), 1879 (II)
První provedení: 29.3. a 19.10.1879 v Praze (1,4 a 3 z I. řady), 17.12.1879 v Praze (3-6 z II. řady)
Číslo v Berkovcově katalogu: 1:107 (I), 1:114 (II)
1. vydání / krit. edice: Praha, František Augustin Urbánek 1879 (I)
Praha, František Augustin Urbánek 1880–81 (II)
Délka: cca 13 minut (I), cca 45 minut (II)



Účinkující v prvním provedení:

Klavír: Emanuel Chvála (I), Karel Slavkovský (II)



Vznik díla
První díl cyklu České tance tvoří čtyři polky, napsané v Praze roku 1877, druhý díl pak deset různých tanců, které vznikly roku 1879 v Jabkenicích. Jedním z podnětů ke kompozici mohly být i Dvořákovy Slovanské tance, které Smetana velmi pochválil.

Hudební styl
V Českých tancích spojil Smetana výtečně českou lidovou hudbu s uměním klavírní virtuózní stylizace. Jako celek je cyklus ojedinělý. V tancích zaujme pestrá obsahová náplň, rozmanitost nálad a citů, technická vynalézavost, suverénní styl nástrojový a bohatství nápadů.

České tance I
4 polky:
1. fis moll
2. a moll
3. F dur
4. B dur

Čtyři polky v první části cyklu navazují kompoziční technikou a pojetím na předchozí cykly (Salonní polky, Poetické polky) jako jejich ukončení a vrchol. V charakteru se navzájem podstatně liší. Skladby jsou v polkové stylizaci rozsahově úsporné, ale nápadité a dikčně vrcholné.


České tance II, op. 21
1. Furiant
2. Slepička
3. Oves
4. Medvěd
5. Cibulička
6. Dupák
7. Hulán
8. Obkročák
9. Sousedská
10. Skočná

Druhý díl cyklu je stylizací českých lidových písní, které byly v minulosti pravidelně spjaty s tancem.


Smetanův rukopis - České tance II (Furiant)

Smetanův rukopis - České tance II (Furiant)




počítadlo.abz.cz