Hudební styl
V Českých tancích spojil Smetana výtečně českou lidovou hudbu s uměním klavírní virtuózní stylizace. Jako celek je cyklus ojedinělý. V tancích zaujme pestrá obsahová náplň, rozmanitost nálad a citů, technická vynalézavost, suverénní styl nástrojový a bohatství nápadů.
České tance I
4 polky:1. fis moll
2. a moll
3. F dur
4. B dur
Čtyři polky v první části cyklu navazují kompoziční technikou a pojetím na předchozí cykly (Salonní polky, Poetické polky) jako jejich ukončení a vrchol. V charakteru se navzájem podstatně liší. Skladby jsou v polkové stylizaci rozsahově úsporné, ale nápadité a dikčně vrcholné.
České tance II, op. 21
1. Furiant2. Slepička
3. Oves
4. Medvěd
5. Cibulička
6. Dupák
7. Hulán
8. Obkročák
9. Sousedská
10. Skočná
Druhý díl cyklu je stylizací českých lidových písní, které byly v minulosti pravidelně spjaty s tancem.